loading...
عصر طب
جدیدترین مفردات اضافه شده به سایت...

سلام دوستان سایت به ادرس www.asreteb.ir انتقال یافت .



henna

بازدید : 4305 شنبه 22 تیر 1392 نظرات (1)

افطار را با چند عدد خرما باز کنیم که باز کردن افطار با خرما مستحب است. و از نظر طبی افطار با خرما موجب پیشگری از بسیاری از بیماریها می شود.

اول آنکه معده خشک و جمع شده ناشی از گرسنگی را باز و گرم و نرم می کند، دوم آنکه مقادیری از مواد قندی و معدنی مورد نیاز بدن فوراً از دیواره معده جذب شده و به داخل کبد می رودد و کبد را از خمودی و ضعف در می آورد و در اثر آن خون به جریان می افتد و آماده پذیرایی از غذای افطار می گردد.

- آنان که تا حدودی مزاج خشک دارند از همان ابتدای افطار آب گرم و خرما را بر گزینند. این کار بخصوص در فصل های سرد زنده کننده معده و کبد است.

- باز کردن روزه با شیر گرم(غیرپاستوریزه)، شیرگرم و خرما، شیر گرم و عسل مطلوب است.

- کم خونی، پوکی استخوانی، سستی و بی حالی، دردهای مفاصل، ضعف اعصاب با افطار کردن با خرما از بین می رود. کمبود مواد معدنی بدن از جمله کلسیم به سرعت جبران می گردد.

- هرگز نباید با آب یخ افطار کرد . برخی از روزه داران به سبب تحمل تشنگی در طول روز در ابتدای افطار به آب سرد یا شربت های سرد رو می آورند که قطعا برای سلامتی آنان خطرناک است که در پستهای قبلی دلیل آن را بیان نمودم.

- بهترین غذا پس از باز کردن روزه با آب جوش و خرما ، مصرف کمی نان سبوس دار تازه و سبزی خوردن است. آن هم به مقدار کم و نباید در مصرف آن زیاده روی کرد، چرا که این ترکیب غذایی بسیار اشتها آور است.

- قبل و بعد از غذا حتما کمی نمک بچشید.

- در خوردن افطاری شتاب نکنید تا زمانی که نمام دستگاههای خفته بدن بیدار و سرحال شوند، آنگاه است که غذا، گوارای بدنِ انسان می گردد. بهتر است پس از باز کردن افطار مدت کوتاهی را تا صرف غذای شام صبر کنند.

- شام بعد از افطار باید کم مصرف شودف در غیر اینصورت شکم که در اثر گرسنگی حریص شده به صاحب خود مرتب دستور می دهد که بیشتر بخورد تا آنجا که در اثر پرخوری شخص روزه دار کسل و خسته شده و شکم متورم و احساس خواب بر وی غلبه می کند. این نوع غذا خوردن بعد از باز کردن روزه بسیاری از فواید روزه را نابود می کند.

- آنان که ناراحتی قلبی دارند یا می خواهند از ان پیشگیری کنند بهترین کار آن است که روزه بگیرند و پرخوری نکنند و به خصوص از پرخوری پس از افطار خودداری کنند.

- تند و سریع غذا را نبلعید که این کار باعث نقصان در هضم می شود. غذا را آرام آرام و با طمانینه خوب بجوید سپس ببلعید.

- از خوردن آب و مایعات دیگر وسط غذا اجتناب کنید بخصوص اگر این مایعات زیاد سرد باشد و مرتب در بین غذا مصرف شود باعث ایجاد نقصان در هضم و نفخ زیاد و پرخوری می شود و این هم حرکت ناشایستی است که فواید روزه را نابود میکند.

- شام همراه با مایعات از قبیل آب و ابمیوه ها مضر است، اگر شام افطاری سبک خورده شود، 1.5 ساعت بعد از آن مصرف آبمیوه های طبیعی تا پاسی از شب اشکالی نخواهد داشت و موجب نفخ و کسالت نمی شود.

- همیشه و بخصوص در ماه مبارک رمضان مایعات را در حالت ایستاده در شب مصرف نکنید و حتما بنشینید و بنوشید.

- چای کمرنگ بلامانع است ولی چای پررنگ خوب نیست. دقت کنید هر چقدر چای گرانتر و شیک تر در بسته بندی های تجاری تهیه شده باشد مضرتر است. به همان چای ارزان اکتفا کنید که کمتر اسانس به آن اسانس و مواد نگهدارنده زده باشند.

- هرگز از مرغ های ماشینی به خصوص در ماه مبارک رمضان استفاده نکنید، خروس، مرغ و تخم مرغ خانگی مناسب است. مصرف کبک، بوقلمون، شترمرغ، بلدرچین و گنجشک که در بسته بندی های یخ زده عرضه می شود بلا مانع است.

- از محصولات پاستوریزه خصوصاً در ماه مبارک به هیچ وجه استفاده نکنید، بگذارید کلسیم ان نوش جان همان غربزده ها شود، شیر طبیعی مصرف کنید، شیرگاو غیرپاستوریزه پس از 5دقیقه جوشیدن هیچ خطری ندارد.

- با شیر طبیعی ماست درست کنید و ماست را با پودر زنیان و پونه مخلوط کنید و در کیسه قرار داده تا آب ان کاملا چکیده شود. این ماست را برای ماه مبارک در یخچال نگهداری کنید و هر بار مقداری از آن را با آب جوشیده به صورتت دوغ و یا به همان شکل در سفره افطاری بگذارید.(قابل توجه است که اگر به صورت دوغ مصرف شود باید 1.5 ساعت بعد از غذا میل شود نه زودتر!)

- به طور کلی از مصرف ماکارونی، سوسیس، کالباس، چیپس، پفک، فست فودها ،نوشابه ها و نوشیدنی های صنعتی، آبمیوه های بسته بندی و کنسروها، روغن نباتی و مایع ، محصولات پاستوریزه و مرغ های ماشینی و گوشت گاو و سرخکردنی ها خصوصاً در ماه مبارک خودداری کنید.

- از مصرف غذاهای ناسازگار تاکیداً در ماه مبارک خودداری کنید. ماست با تخم مرغ و مرغ مصرف نشود، همینطور با ماست ترب و برگ آن مصرف نشود و کلاً غذا های زیر باهم مصرف نشود:

ماست و باقلا

ماست و ماهی

ماست و سرکه و ترشی ها

سرکه و برنج

سرکه و ماهی

شیر و ماهی

شیر و انجیر

شیر با غذای چرب

انگور با چربی و گوشت

کبوتر بچه با پیاز

پونه و پیاز

سیر و خردل

انار و هریسه(هلیم)

- بهترین روغن ها برای ماه مبارک روغن گاو، بعد از آن روغن دنبه، بعد روغن زیتون و کنجد است. از روغن های دیگر مانند روغن های مایع و جامد و هسته انگور و غیره پرهیز نمایید.

طرز تهیه روغن دنبه: 2کیلو دنبه ، یک لیوان سرکه ، یک لیوان ماست ترش، یک لیوان گلاب، 14 عدد هل: دنبه را چرخ کنید و همه را باهم مخلوط کنید و روی حرارت ملایم بگذارید تا آب شود، سپس آنرا صاف کنید و بگذارید در جای خنک تا منجمد گردد.

- بر سر سفره افطار سبزی خوردن را فراموش نکنید، آنان که مزاجشان خیلی گرم است در سبزی خوردن از گشنیز تازه و خرفه غافل نشوید.

- از ظروف آلومینیوم و تفلون استفاده نکنید. اگر در ظرف مسی غذا را طبخ کردید باید بلافاصله غذا را خارج کنید و در ظرف لعابی، چینی، استیل، گلی، و یا سنگی یا پیرکس نگهداری نمایید.

- با عجله و ایستاده و در حال حرکت افطار نکنید و در این حالت شام نخورید.

- هنگام سحری و افطار غذای داغ را وارد معده نکنید، بگذارید کمی خنک شود. پیامبر اکرم(ص) می فرماید: در غذای داغ برکت ندارد.

- بعد از صرف افطاری و شام و سحری خواب را به تعویق بیاندازید.

- هرگز بدون سحری روزه نگیرید و اگر خواب ماندید، در افطار بعدی با آب گرم و خرما روزه را باز کنید و در خوردن و غذای شام بعد از افطارف عجله نکنید.

- خون درمانی: حجامت، زالو و فصد در ماه مبارک در طول روز ممنوع است و بعد از افطار باا فاصله اندک اغلب مضّر است و منجر به ضعف و بیحالی می شود. چنانچه افرادی دارای بدنی قوی و خونساز هستند، دو ساعت بعد از شام اشکالی ندارد. افراد عادی بهتر است خونگیری نکنند.

- ورزش در ماه مبارک باید ملایم و متناسب با هر مزاجی باشد، مثلا بلغمی ها که دارای مزاج سرد وتر هستند ورزش سخت مشکلی ندارد.

- کسانی که از ضعف حافظه رنج می برند همراه با سحری 21 عدد مویز سیاه بدون هسته یا هسته درآورده میل کنند.

- چنانچه روزه دار در ماه مبارک دچار درد شدید معده شد واین درد درمعده و اطراف ناف احساس گردد باید در فاصله افطار تا سحر یک قاشق غذاخوری شوید خشک آسیاب شده را با 2 لیوان آب روی شعله ملایم بجوشانید تا یک لیوان بماند، صاف کنید و با عسل شیرین کرده بخورند تا دل درد سریعاً ساکت شود.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط khalil در تاریخ 1392/04/22 و 11:16 دقیقه ارسال شده است

شکلکشکلکشکلک


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 46
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 19
  • آی پی امروز : 60
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 68
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 90
  • بازدید ماه : 83
  • بازدید سال : 920
  • بازدید کلی : 381,952
  • کدهای اختصاصی