loading...
عصر طب
جدیدترین مفردات اضافه شده به سایت...

سلام دوستان سایت به ادرس www.asreteb.ir انتقال یافت .



henna

بازدید : 1257 پنجشنبه 02 آبان 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

رایحه درمانی

ما در شکل طبیعی وقتی که غذا می خوریم بدن سیکل هضم را طی می کند{براساس طب اسلامی هضم اول در دهان، دوم در سر معده، سوم در قعر معده و چهارم در کبد و هضم پنجم در عروق اتفاق می افتد}. {براساس تعریف طب سنتی {هضم اول در سر معده، دوم در قعر معده، سوم در کبد و هضم چهارم در عروق اتفاق می افتد}. به هر حال غذا به دو بخش کاملاً متمایزی تقسیم می شود:یکی خلط و دیگری بخار خلط.

اخلاط در عروق می چرخند و بدن را تغذیه می کنند و بخار خلط تحت عنوان ارواح مادی همراه اخلاط سراسر بدن را طی می کنند تا به اندام مقتضی به خصوص اندام فوقانی می رسند.

ارواح مادی بر اساس نظریه بوعلی چهار روح مادی داریم و یک روح غیرعادی، روح حیوانی در قلب، روح نباتی در کبد، روح نفسانی در مغز و روح جنسی در اندام جنسی وجود دارد که این چهارتا ارواح مادی نامگذاری می شود. غذاهایی که به چهار اندام اصلی بخواهیم برسانیم که از جنس لطیف اند اگر از طریق غذا بخواهیم این را تأمین کنیم بایستی غذاهای لطیفی به آن اندام برسانیم. اگر غذاهای کثیفی بخوریم توان تغذیه به هرکدام از اندامهای اصلی کاهش پیدا می کند یا به تعبیر دیگر روح کثیف به این اندامها می رسد. مثلاً وقتی که شب عدسی با گوشت گاو می خوریم تا صبح خوابهای وحشتناک می بینیم که ناشی از روح کثیف نشأت گرفته از غذای سرد و سنگین و سقیل الهضم است.

و برعکس آن میتوان با غذای لطیف خوردن خوابهای خوش پدید آورد. این سیکل طبیعی غذاست امّا یک سلسله غذاهایی وجود دارد که لازم نیست این سیر طولانی هضم و جذب را طی کنند که سیکل طولانی اش را آقای (اخوینی) 24 ساعت تعریف میکند. از زمانی که غذا وارد دهان میشود تا زمانیکه به شکل خلط و یا روح جذب بدن میشود. عسل کمترین زمان را برای جذب طی میکند. در میوه ها خربزه و انگور هم کمترین زمان را برای جذب طی می کنند. در خیلی از موارد شرایط توان صبر کردن را نداریم که 24ساعت زمان را تحمل کنیم تا غذا جذب بدن شود و میخواهیم که در زمان کوتاهتری به نتیجه غذایی برسیم، در اینجا مستقیماً از غذاهایی غذاهایی استفاده می کنیم که نقش آنها نقش ارواح است یا شکل ارواح در طبیعت دارند، ارواحی که بحث کردیم ارواحی مادی هستند مثل :عطر، عطر را نمی توانیم در فضا مشاهده کنیم و فقط از طریق کاهش ظرف عطرمان می فهمیم که مقداری عطر هزینه شده، از این طریق می فهمیم بویی که در هوا پخش است یک ماده است، منتها از بس لطیف است قابل رؤیت نیست و عطرها همه خون لطیف پدید می آورند و اندامهای مختلف را غذا می دهند.

یکی از روایح مهم و بسیار پر ارزش برای سلامت که در سلامت جسم و روان نقش دارد و از فرط بداعتش ناپیداست،(از بس هست، نیست) هواست.  هوای لطیف خون صاف میسازد و خون لطیف روح لطیف پدید می آورد و اندامهای مختلف را غذا می دهند.

یکی از روایح مهم و بسیار پرارزش که در سلامت جسم و روان نقش دارد و از فرط بداعتش ناپیداست(از بس هست، نیست) هواست.

هوای لطیف خون صاف می سازد، اگر انسان 24 ساعت یک هوای  لطیفی را استنشاق کند اخلاق، نحوه تفکر، رنگ پوست، گوارش و اشتهایش تغییر میکند.

به عنوان مثال شیرینی یزدی که در خود یزد زیاد مورد استقبال قرار نمی گیرد در تهران و شمال کشور زود تمام میشود، حال این سؤال پیش می آید که چرا اشتهاها در این مناطق باز می شود؟ رطوبت هوا اشتها را باز میکند، از این جهت رسم شمالی ها، رسم موافق با شرایط اقلیمی است، هرکس در هر موقع وارد خانه شمالی ها شد سفره را برایش می گشایند.

پس اولین رایحه هواست، هوای لطیف خون لطیف میسازد و خون لطیف روح لطیف پدید می اورد و روح لطیف تفکر لطیف ایجاد می کند، نحوه برخورد با انسانها متفاوت می شود نحوه نگرش به جهان تغییر پیدا می کند و این غذایی است گه ناخودآگاه انسان تناول می کند.

رایحه با سرعت جذب مغز میشود و روح نفسانی باسرعت بالا تحت تأثیر رایحه است، از این رو وقتی میخواهیم بیهوشی پدید آوریم از طریقف استنشاق پدید می آوریم.

روایح درجه بندی دارند، سلسله مراتب لطیف و لطیف تر، لطیف و شبه لطیف، و لطیف و غلیظ دارند و همچنین گرمی و سردی دارند.

برخی از روایح از شدت گرمی موجب خونریزی بینی می شوند مثلا بوی مشک که خیلی گرم است، عنبر بوی گرم و لطیفی دارد.(اجنه چون جسمشان لطیف است تغذیه شان هم باید لطیف باشد.)

بوی سرد از بوی تعفن گرفته تا بوی سرکه، بوی اسیدی و بوی عفونت بدن.

در طب سنتی داروهای بیهوشی داروهای گرم هستند، که از شدت گرمی بیهوش می کنند و با سردی به هوش می آورند ولی داروهای جاری داروهای سرد هستند.

بهترین چیزی که برای یک فرد افسرده مفید است استشمام عطر است، مثل عطر گل محمدی که 2 الی 5 دقیقه بیشتر طول نمی کشد.

پس رایحه درمانی یک درمان اورژانس است.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 46
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 19
  • آی پی امروز : 66
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 74
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 96
  • بازدید ماه : 89
  • بازدید سال : 926
  • بازدید کلی : 381,958
  • کدهای اختصاصی