loading...
عصر طب
جدیدترین مفردات اضافه شده به سایت...

سلام دوستان سایت به ادرس www.asreteb.ir انتقال یافت .



henna

بازدید : 2550 سه شنبه 05 شهریور 1392 نظرات (1)

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و درود

رساله ذهبیه نوشته امام رضا (ع) یکی از بهترین و نفیس ترین آثار اسلامی است که به طب و بهداشت و راز حفظ تندرستی پرداخته که متاسفانه این رساله باارزش در میان جامعه ما مسلمانان غریب افتاده است و غربت آن موجب غربت مسلمانان در جهان شده است.

سعی شده تا مطالب این رساله به صورت نمودار و بازشده که قابل درک بهتر باشد را در این سایت بگذاریم و امید است که به این گفته امام رضا(ع):{ خدا رحمت کند کسی را کهعلوم و احادیث و معارف ما را فرا گرفته و به دیگران بیاموزد، زیرا مردم اگر با زیبایی های سخنان ما آشنا گردند از ما پیروی خواهند کرد. (بحارالانوار جلد ۲ صفحه30)} جامعه عمل بپوشانیم.

بازدید : 1644 پنجشنبه 02 آبان 1392 نظرات (6)

تاریخچه زالو

استفاده از زالوی پزشکی پیشینه ی طولانی دارد و سابقه تاریخی آن به حدود چهار هزار سال قبل برمیگردد. تصاویر موجود در مقبره مصریان قدیم که مربوط به سالهای 1500 قبل از میلاد مسیح است مبیّن استفاده پزشکی از زالو در آن دوران می باشد. همچنین در نوشته هایی که به خط میخی از مردم بابل به جای مانده به استفاده آنان از زالو در درمان بیماریها اشاره شده است. اسناد تاریخی نشان میدهد از کشورهای خاورمیانه، بیماران را برای زالودرمانی به آنجا معرفی می کردند.

استفاده درمانی از زالو و به طور اخص زالوی پزشکی به صورت نوین به سالهای 1825 – 1840 بر می گردد. فواید استفاده از زالو توسط (مارک واردز)در سال 1957 کشف شد و هیرودین از ترشحات بزاقی زالو جدا گردیدو متعاقباً خواص انعقاد آن با توضیح مکانیسم های لخته شدن خون مورد بررسی قرار گرفتند، بدین ترتیب عمر طلایی زالوها در قرن نوزدهم به پایان رسیده، یعنی صید آنها برای مصارف پزشکی آغاز گردید.

صدها سال قبل از اینکه مردم مغرب زمین(اروپا و آمریکا ....) زالو را بشناسند و به خواص درمانی آن آگاهی یابند، در خاورمیانه از زالو برای مقاصد درمانی استفاده میشده است.

اروپایها تا قبل از قرن 19 زالو را موجودی بی مصرف و مزاحم و دورانداختنی می پنداشتند و از قرن 19 به بعد به خواص درمانی آن پی بردند و از آن به بعد به طور وسیعی برای درمان بیماریها از آن سود جستند. به طوریکه در سال 1846 تنها کشور فرانسه 30میلیون زالوی پزشکی مصرف کرد و بیمارستانهای دو شهر لندن و پاریس در آن زمان سالانه به 13میلیون زالو نیاز داشتند. فرانسه تا سال 1850 حدود 100 میلیون زالوی پزشکی وارد کرده است. در سال 1950 تنها در شهر فیلادلفیای آمریکا 750000 زالو مصرف شده است. علت این استفاده زیاد از زالو فرضیه های جدیدی بود که در فواید خونگیری با زالو مطرح میشد، از جمله فرضیه فرانکو بروسایس که بیان نمود همه بیماریها بر اثر ازدیاد تولید خون ایجاد میشود و بهبود آن نیاز به خون گرفتن از طرق مختلف از جمله زالو دارد.

کشورهایی مانند آمریکا، روسیه و انگلیس از تولید، تکثیر و صادرات زالو درآمد هنگفتی برای اقتصادشان فراهم کرده اند. امروزه از زالو درمانی به عنوان یک فعالیت کاملاً درمانی در جراحی پلاستیک زمانی که پرخونی عضلات یا پوست وجود دارد استفاده می شود. در طب کلاسیک از زالو درمانی برای کاهش زمان انعقاد، کاهش فشار خون و همچنین افزایش جریان خون به منظور تسریع در نواحی جراحی شده ای که خون زیادی در آن ها جریان دارد مانند(انگشتان، پلک چشم و گوشها) استفاده میشود.

هزاران بیماری که تحت عمل ریز جراحی (میکرو) قرار گرفته اند نیاز به بازگشت مجدد به اتاق عمل پیدا می کنند، ولی تعداد بسیاری از اینها با استفاده از زالو میتوانند نیازی به عمل مجدد پیدا نکنند.

برای جراحی های انگشتان دستها و پاها، گوشها، بینی و پوست سر جراحی های ترمیمی از زالو استفاده می شود.

در این نوع جراحی ها اولین مرتبه دو جراح اسلووانیایی به نامهای زدانیک و داسژانی در مجله جراحی پلاستیک بریتانیا در سال 1960 در مورد پیوند بافت پوستی که آسیب دیده بود از زالو استفاده شده بود، مقاله منتشر کردند. همچنین در سال 1836 جراح فرانسوی به نام فلیپ فردری  جراحی بینی از زالو استفاده و نتیجه کار خود را به صورت مقاله منتشر کرده است. در قرن 19 در آمریکا مردم برای درمان ناراحتی های مختلفی از قبیل هموروئید از زالو استفاده می کردند. انگیزه تحقیق روی زالو، جایگاه درمانی زالو در طب آلوپاتی و الترناتیو شد.

به دلیل اثر ضد انعقادی هیرودی بزاق زالو امروزه در تحقیقات جدید ثابت شده است در بیماریهای کرونری قلب، زالو میتواند نقش مؤثری ایفا کند و خطر جراحی و عوارض جانبی و خطر حملات قلبی را به حداقل کاهش دهد. در هندوستان 20بیمار با واریس اندام تحتانی (پیشرفته) کاندید زالو درمانی شده و پاسخ درمانی شگفت آوری مشاهده شده و تمامی 20 نفر(100% بیماران مورد مطالعه) کاملاً درمان شدند.

بازدید : 1256 پنجشنبه 02 آبان 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

رایحه درمانی

ما در شکل طبیعی وقتی که غذا می خوریم بدن سیکل هضم را طی می کند{براساس طب اسلامی هضم اول در دهان، دوم در سر معده، سوم در قعر معده و چهارم در کبد و هضم پنجم در عروق اتفاق می افتد}. {براساس تعریف طب سنتی {هضم اول در سر معده، دوم در قعر معده، سوم در کبد و هضم چهارم در عروق اتفاق می افتد}. به هر حال غذا به دو بخش کاملاً متمایزی تقسیم می شود:یکی خلط و دیگری بخار خلط.

اخلاط در عروق می چرخند و بدن را تغذیه می کنند و بخار خلط تحت عنوان ارواح مادی همراه اخلاط سراسر بدن را طی می کنند تا به اندام مقتضی به خصوص اندام فوقانی می رسند.

ارواح مادی بر اساس نظریه بوعلی چهار روح مادی داریم و یک روح غیرعادی، روح حیوانی در قلب، روح نباتی در کبد، روح نفسانی در مغز و روح جنسی در اندام جنسی وجود دارد که این چهارتا ارواح مادی نامگذاری می شود. غذاهایی که به چهار اندام اصلی بخواهیم برسانیم که از جنس لطیف اند اگر از طریق غذا بخواهیم این را تأمین کنیم بایستی غذاهای لطیفی به آن اندام برسانیم. اگر غذاهای کثیفی بخوریم توان تغذیه به هرکدام از اندامهای اصلی کاهش پیدا می کند یا به تعبیر دیگر روح کثیف به این اندامها می رسد. مثلاً وقتی که شب عدسی با گوشت گاو می خوریم تا صبح خوابهای وحشتناک می بینیم که ناشی از روح کثیف نشأت گرفته از غذای سرد و سنگین و سقیل الهضم است.

و برعکس آن میتوان با غذای لطیف خوردن خوابهای خوش پدید آورد. این سیکل طبیعی غذاست امّا یک سلسله غذاهایی وجود دارد که لازم نیست این سیر طولانی هضم و جذب را طی کنند که سیکل طولانی اش را آقای (اخوینی) 24 ساعت تعریف میکند. از زمانی که غذا وارد دهان میشود تا زمانیکه به شکل خلط و یا روح جذب بدن میشود. عسل کمترین زمان را برای جذب طی میکند. در میوه ها خربزه و انگور هم کمترین زمان را برای جذب طی می کنند. در خیلی از موارد شرایط توان صبر کردن را نداریم که 24ساعت زمان را تحمل کنیم تا غذا جذب بدن شود و میخواهیم که در زمان کوتاهتری به نتیجه غذایی برسیم، در اینجا مستقیماً از غذاهایی غذاهایی استفاده می کنیم که نقش آنها نقش ارواح است یا شکل ارواح در طبیعت دارند، ارواحی که بحث کردیم ارواحی مادی هستند مثل :عطر، عطر را نمی توانیم در فضا مشاهده کنیم و فقط از طریق کاهش ظرف عطرمان می فهمیم که مقداری عطر هزینه شده، از این طریق می فهمیم بویی که در هوا پخش است یک ماده است، منتها از بس لطیف است قابل رؤیت نیست و عطرها همه خون لطیف پدید می آورند و اندامهای مختلف را غذا می دهند.

یکی از روایح مهم و بسیار پر ارزش برای سلامت که در سلامت جسم و روان نقش دارد و از فرط بداعتش ناپیداست،(از بس هست، نیست) هواست.  هوای لطیف خون صاف میسازد و خون لطیف روح لطیف پدید می آورد و اندامهای مختلف را غذا می دهند.

یکی از روایح مهم و بسیار پرارزش که در سلامت جسم و روان نقش دارد و از فرط بداعتش ناپیداست(از بس هست، نیست) هواست.

هوای لطیف خون صاف می سازد، اگر انسان 24 ساعت یک هوای  لطیفی را استنشاق کند اخلاق، نحوه تفکر، رنگ پوست، گوارش و اشتهایش تغییر میکند.

به عنوان مثال شیرینی یزدی که در خود یزد زیاد مورد استقبال قرار نمی گیرد در تهران و شمال کشور زود تمام میشود، حال این سؤال پیش می آید که چرا اشتهاها در این مناطق باز می شود؟ رطوبت هوا اشتها را باز میکند، از این جهت رسم شمالی ها، رسم موافق با شرایط اقلیمی است، هرکس در هر موقع وارد خانه شمالی ها شد سفره را برایش می گشایند.

پس اولین رایحه هواست، هوای لطیف خون لطیف میسازد و خون لطیف روح لطیف پدید می اورد و روح لطیف تفکر لطیف ایجاد می کند، نحوه برخورد با انسانها متفاوت می شود نحوه نگرش به جهان تغییر پیدا می کند و این غذایی است گه ناخودآگاه انسان تناول می کند.

رایحه با سرعت جذب مغز میشود و روح نفسانی باسرعت بالا تحت تأثیر رایحه است، از این رو وقتی میخواهیم بیهوشی پدید آوریم از طریقف استنشاق پدید می آوریم.

روایح درجه بندی دارند، سلسله مراتب لطیف و لطیف تر، لطیف و شبه لطیف، و لطیف و غلیظ دارند و همچنین گرمی و سردی دارند.

برخی از روایح از شدت گرمی موجب خونریزی بینی می شوند مثلا بوی مشک که خیلی گرم است، عنبر بوی گرم و لطیفی دارد.(اجنه چون جسمشان لطیف است تغذیه شان هم باید لطیف باشد.)

بوی سرد از بوی تعفن گرفته تا بوی سرکه، بوی اسیدی و بوی عفونت بدن.

در طب سنتی داروهای بیهوشی داروهای گرم هستند، که از شدت گرمی بیهوش می کنند و با سردی به هوش می آورند ولی داروهای جاری داروهای سرد هستند.

بهترین چیزی که برای یک فرد افسرده مفید است استشمام عطر است، مثل عطر گل محمدی که 2 الی 5 دقیقه بیشتر طول نمی کشد.

پس رایحه درمانی یک درمان اورژانس است.

بازدید : 1286 پنجشنبه 02 آبان 1392 نظرات (0)

حجامت چیست؟

حجامت نام یک روش درمانی است که به صورت ایجاد مکش مواضعی خاص از بدن و خونگیری از آن مواضع ایجاد میشود، زمانیکه بادکش به تنهایی ایجاد میشود حجامت گرم و خشک(dry cupping) نامیده می شود و زمانیکه پس از بادکش بوسیله ایجاد خراش سطحی و بادکش مجدد از بدن خون گرفته میشود حجامت تر (wet cupping) (scarification) (blood letting) نامیده می شود.

بازدید : 1308 یکشنبه 21 مهر 1392 نظرات (0)

به نام خدا

باید بدانیم شخصی که می خواهد دندان و لثه اش از بیماری و خرابی در امان باشد، باید چندچیز را مراعات کند که عبارت اند از :

1-      از چیزی که غذا را در معده فاسد می کند دوری کند.

2-      از جویدن چیزهایی که به دندان می چسبد دوری کند، به خصوص شیرینی ، انجیر خشک، قند، شکلات و همانند اینها

3-      از هرچیزی که دندان را کُند می کند مانند میوه های نارس و از هرچیزی که بسیار سرد باشد به خصوص بعد از چیزی که زیاد گرم باشد یا بالعکس، دوری کند.

4-      چیزهای بسیار سخت را با دندان نشکند.

5-      همیشه دندانها را تمیز نگه دارد، به گونه ایکه بعد از خوردن چیزی، دندانها را شسته و خلال کند.(بهتر است برای تمیز کردن دندانها از چوب اراک استفاده شود و در صورت استفاده از خمیردندان، بعد از استفاده، دهان خود را با نمک شستشو دهد.)

6-      به تکرار مسواک بزند،خصوصاً قبل و بعداز خواب.

و در مسواک زدن رعایت کند که به سرعت نباشد که دندان را حرکت دهد یا ریشه دندان درد بگیرد،

و در مسواک زدن زیاده روی نکند به حدی که آب دهان از بین برود،بلکه هرروز مسواک بزند به گونه ایکه چرک دندان پاک شود.

و بهترین چوب ها برای مسواک زدن چوب اراک است

و اگر نمک ترکی را بسوزانند سپس با عسل مخلوط نمایند و هرماه دوبار به دندان بمالند در حفظ سلامت دندان و لثه بسیار مفید است.

بازدید : 1400 یکشنبه 21 مهر 1392 نظرات (0)

امام رضا (ع) می فرماید :

 خون تو در بدن تو مثل بنده توست ،پس مواظبت کن که بنده تو،

تو را از پای در نیاورد .

 

1-       هنگام گرسنگی- روزه داری - سیکل ماهیانه خانم ها، حجامت توصیه نمیشود.

2-      نوشیدن مایعات(شربت عسل ، آب انار، آبمیوه) قبل و بعد از حجامت مفید است .

3-      12 ساعت قبل و بعد از حجامت سیگار نکشید .

4-      24 ساعت قبل و بعد از حجامت نزدیکی جنسی ممنوع است .

5-      تا 24 ساعت بعد از حجامت ماهی و لبنیات و غذاهای ترش میل نشود .

6-      تا 3 ساعت بعد از حجامت غذای شور میل نشود .

7-      12 ساعت پس از حجامت می توانید استحمام کنید .  

8-      از ورزش و کار سنگین تا 24 ساعت بعد از حجامت خودداری کنید .

9-      در صورت احساس سر گیجه ، ضعف و تغییر حالت در حین حجامت سریعاً مسئول اتاق حجامت را آگاه سازید .

10-     تا 12 ساعت قبل و بعد از حجامت از خوردن تخم مرغ خودداری فرمایید .

11-     میزان خونگیری در حجامت بر حسب نوع حجامت، سن بیمار، شرایط بیماری بسیار متفاوت است و ممکن است از 10سی سی الی 70 سی سی متفاوت باشد.

 

 

و باز هم کلام گهر بار رسول اکرم (ص)که می فرمایند :

شب معراج در هفت آسمان به هر آسمانی که می رسیدم ملائکه آنجا چنین سفارش می کردند که

ای رسول به امتت بگو از حجامت و سیاه دانه غافل نشوند .

بازدید : 1436 یکشنبه 17 شهریور 1392 نظرات (0)

حنّا 

ماهیت آن: گیاهی است معروف که اندازه ساق آن تقریبا یك متر است، که در هند و بنگال اندازه آن تا دو برابر قد انسان می‌رسد و ساق آن سرخ رنگ و برگ آن شبیه به برگ انار یا مورد و نازك‌تر و كوچك‌تر و نرم‌تر از آن. خواص حنا

طبیعت آن: گرم و خشک مركب القوی مایل به سردی

خواص:

کاربرد آن در بیماریهای سر ، چشم و دهان:

ضماد و طلای آن با برگ گردو بطور مساوی برای بیضه و شقیقه و سردرد های ناشی از باد و بلغم مجرب است.

و نیز ضماد آن با سركه بر پیشانی جهت رفع سردرد مفید است.

و با زفت و با روغن گل برای زخم های سر مفید است.

و با  روغن زیتون جهت رویانیدن موی نافع است.

و مضمضه جوشانده آن جهت زخم های دهان و قلاع اطفال مفید است.

و ضماد آن بر كف پای آبله‌دار به خصوص در ابتدای ظهور، مانع بروز آبله در چشم است.

و برای بیماریهای مربوط به معده ، كبد ، طحال ، مجاری ادرار و رحم و بیماریهای جذام و طاعون و وبا و غیره نیز مفید دانسته اند. 

 حنّا مضر حلق و ریه و مصلح آن: كتیرا و لعاب اسفرزه است.

تذکر: آشامیدن آن تا یك مثقال آن بلامانع و  بیش از آن سمی است.

 

 

معنی بعضی اصطلاحات:

زفت: نوعی قیر سیاه و چسبنده که از درخت صنوبر بدست می آید.

قلاع: شکافی که در بیخ گوش به وجود می آید و تولید ماده ای کند که آب زرد از آن بیرون آید، و این بیماری بیشتر در کودکان بروز کند.

بازدید : 1259 جمعه 01 شهریور 1392 نظرات (0)

عنب (انگور)

به كسر عين و فتح نون و بای موحده، لغت عربي است به فارسي انگور و به تركي اوزم و به هندي داك نامند.

ماهيت آن: میوه معروفی از درخت تاك كه رز نيز می نامند به وجود می آید که تابستانی و زمستاني مي‌باشد و تابستانی آن را انواع و دسته های بسيار است. بهترين آن سفيد رسيده شيرين شاداب است که دانه های بزرگی دارد كه پوست آن رقيق و تخم آن كوچك و دانه‌هاي آن از نظر مقدار مساوي باشند و درهم طپيده در خوشه نباشند و خوشه آن باريك نباشد و لطیف ترین همه عسكري و صاحبي و ريش بابا و کشمشی كه رازقي نامند پس انواع ديگر و كشمشي بسيار شيرين و لطيف است.

طبيعت آن: گرم وتر Grape properties

افعال و خواص آن:

جلادهنده پوست و منضج .

سريع الانحدار و كثيرالغذا یعنی از نظر غذایيت بهترین میوه است .

توليدکننده خون صالح است .

معتدل کننده و تصفیه کننده خون غلیظ است.

دفع کننده مواد سوداوي و سوخته .

مصلح سینه و ریه .

چاق کننده بدن .

زياده كننده چربی کلیه است مشروط بر اینکه طریقه مصرف آن اینگونه باشد که آب آن را بخورند و پوست آن را بيندازند.

مضرِ معده مرطوب و معده هایی که تولید باد می کنند هست.

مصلح آن: قبل از خوردن یک قاشق مربا خوری آبلیموی طبیعی و بعد از خوردن زيره و رازيانه است به جهت آنکه بادشکن است.

معنی بعضی اصطلاحات غریب:

منضج: هر دارویی که خلط را پخته کند وآماده کند برای دفع

 سريع الانحدار: سریع در قعر معده جا می گیرد.

بازدید : 4148 چهارشنبه 30 مرداد 1392 نظرات (0)

 هوالعالم

هندوانه یا بطیخ هندی

طبيعت آن: سرد و ترخواص هندوانه

خواص:

تسکین دهنده تیزی صفرا و خون و تشنگي است.

ادرار اور است.

تولید کننده خون رقيق و بلغم شيرين است.

مرطوب کننده بدن است.

و آشاميدن آن با سكنجبين برای يرقان و مواد صفراويه محترقه مفید است.

و در گرم مزاجان کمک کننده به هضم است.

و خردکننده سنگ کلیه است.

و همراه با شکر زیاد سردی بخش می شود.

و با شير برای امراض سوداوي مفید است.

و با تمر هندي جهت مواد صفراويه و جرب و حكه 

و با شيرخشت و امثال آن جهت تبهاي حاره مفيد است.

 بهترين اوقات تناول آن مابين دو طعام است كه طعامِ اول هضم شده باشد .

و همراه با غذا یا بعد از آن فاسد کننده غذا و معده است.

و ناشتا خوردن مضر است خصوصاً كه هوا گرم و عطش بسيار غالب باشد .

و هندوانه در مزاجي كه صفرا بسيار غالب باشد از جهت لطافت به صفرا تغییر شکل می دهد مانند آب كدو.

مضر: طحال و افراد سردمزاج و معده سرد  است.

و مصلح آن: عسل و گلقند

و در افراد سردمزاج بدون مصلح آن ضعیف کننده نیروی جنسی و باعث درد مفاصل و امثال آن است .

بازدید : 1020 سه شنبه 29 مرداد 1392 نظرات (0)

رفع عطش و تشنگی

 1-غذاهايي که باعث تشنگی می شود مانند چیزهای شور، تند و شیرین نخورد.

2-کمتر از اشتها غذا خورده شود یا سیر نشده دست از غذا بکشید.

3-آب كم مخلوط با سركه، جایگذین بسیار خوبی برای آب خالص می باشد.

4-هرگاه آب كم بود مقداری سرکه با آن مخلوط کنند که این دستور برای رفع تشنگی مفید می باشد.

5-و بايد از هرچیزی که باعث عطش مي شود دوری کرد از قبيل:

      - حركت تند و سریع

      - زیاد حرف زدن به خصوص با صدای بلند

      - غذاي گرم یا داغ خوردن

 

اما آنچیزی که تشنگي را برطرف می کند عبارتند از:

- دوغ ترش

- شيره تخم خرفه كه در دوغ خيسانده شده باشد.

- شيره تخم خرفه را با اندكي سركه در دهان نگه داشتن يا آلو بخارا يا تمر هندي، قراقروت يا دانه انار ترش.

- نگه داشتن بلور يا صدف يا نقره خالص در دهان و لبها را بستن تا هواي خارج داخل دهان نشود نيز دافع تشنگي است.

 

و باید دانست كه بعد از تشنگي زیاد به محض رسیدن مسافر به آب، یکدفعه به اندازه سير شدن نياشامد،بلكه :

     - اول مضمضه كند.

     - دوم دست و پا را در آب قرار دهد.

     - سوم صورت را بشويد.

     - بعد از آن، آب را كم كم بياشامد تا آنكه عطش به تدريج برطرف شود

و اگر یک دفعه بعد از عطش زیاد، آب بسيار نوشیده شود احتمال مرگ را نیز باید داد.

بازدید : 1283 دوشنبه 28 مرداد 1392 نظرات (0)

وزن ها در طب سنتی و معادل تقریبی آنها

اوقیه: هفت و نیم مثقال. معادل 34 گرم

توله: 12 ماشه. معادل 12 گرم

جوزه: 7 مثقال. معادل 31 گرم

دام: 12 ماشه. معادل 12 گرم

دام یخته: 18 ماشه. و بعضی 21 ماشه دانسته اند.

دانک، دانق، دانگ: یک ششم درهم

درخم: 1 مثقال

درهم، درم: هفت دهم مثقال. معادل 3 گرم

رطل: 90 مثقال. معادل 409 گرم

شمه: مقدار ناچیز و اندکی از چیزی

قیراط: یک هجدهم مثقال

گزمه: یک چهارم مثقال

ماشه: یک گرم

مثقال: 4 و 54 صدم گرم

ملعقه کبیر:  4 مثقال. معادل 18 گرم

نخود: یک بیست و چهارم مثقال

سیر: وزنی است معین و آن در خراسان پانزده مثقال است

بازدید : 1877 دوشنبه 28 مرداد 1392 نظرات (0)

هوالعالم

اسطوخودوس

طبيعت آن: گرم و خشکLAVANDULA

خواص:

تحلیل برنده و لطافت دهنده و جلادهنده و گشاینده گرفتگی ها توسط نیروی بخش گرمابخش خود و با نیروی قبض دهندگی با بخش سردی دهنده خود است.

و مقوي بدن، قلب، مغز، احشا

و شادی بخش

و جهت امراض سينه، سرفه، آبریزش دهان و سایر امراض عفونی و علائمی که باعث بیماریهای عصبی می شود مفید است.

و اخلاط فاسد بلغم و سودا را با نیروی دافعه و اسهال دهنده خود دفع می کند

و این دارو به مغز اختصاص دارد و جهت تقویت مغز مفید می باشد.

و برای امراض كبدي و طحال و مجاري ادراری نیز نافع است.

*بیماریهای سر:

آشاميدن 3 گرم آن که تقریبا معادل یک قاشق غذاخوری است که به تنها‌یی در آب جوشانده باشند جهت رعشه مغزی و سرگیجه و سیاهی چشم ناشی از ضربه و افتادن و جنبش مغز ناشی از ضربه و سقوط و پاکیزه کردن ذهن خصوصاً که با عسل استفاده کنند.

و همچنين آشاميدن جوشانده تازه آن به تنهایي و يا با جوشانده ليموي تازه به جهت آنكه برنده و فرونشاننده بخارات حبس شده است، مقوي معده نیز می باشد

و مداومت آشاميدن جوشانده آن با آب عسل جهت صرع و ماليخوليا و جنون و نسيان(فراموشی) و جمود و شخوص و وسواس سوداوي و سستی اعضاء و تشنج و رعشه و سستی اندام و پریدن اعضاء و از بین بردن غم و اندوه مفید است زیرا باعث دفع سودا می شود.

فضولات مغز و رطوبات سست کننده را پاکیزه مي‌کند

و مانع عفونت و فرو ریختن نزله ها به اعصاب است

و مقوي و گرم کننده عصب هاست

و موجب تقویت مغز می شود

و به روح نفسانی که مرکز آن در مغز می باشد لطافت می بخشد

و در کل اسطوخودوس باعث پاکسازی مغز از کل فضولات غلیظ بلغمی است.

و بازکردن گرفتگی هاست.

 

مضرصفراوي مزاجها

مصلح آن: سكنجبين

بازدید : 1317 دوشنبه 28 مرداد 1392 نظرات (0)

کابوس (خفتگ)

علتیست که شخص در عین خواب به گونه ای خواب میبیند که کسی یا شیء ای روی سینه اش افتاده و فشار می دهد و دچار نفس تنگی می شود وگاهی اوقات خوابهای ترسناک می بیند.

سبب این بیماری زیادی خلط غلیظ ، مانند خون غلیظ سودایی یا بلغم همراه با سودا

قابل توجه است که این بیماری مقدمه صرع و سکته است.

 

بازدید : 4466 پنجشنبه 24 مرداد 1392 نظرات (0)

 هوالعام

خربزه

یکی از میوه هایی که مصرف آن در تابستان برای هر فردی لازم است خربزه استخواص درمانی خربزه.

خربزه دارای طبیعتی گرم و تر است که در گرمی معتدل است .

نکاتی که در مورد مصرف خربزه باید به آن توجه داشته باشیم به قرار زیر می باشد:

 

خواص:

1-      چاق کننده است.

2-      بازکننده گرفتگی ها

3-      برای یرقان یا زردی مفید است خصوصا گرمک آن

4-      ترشح شیر را زیاد می کند.

5-      ادرار آور است.

6-      خارج کننده سنگ کلیه است.

7-      ضماد همه اجزای آن جلا دهنده پوست است.

 

مصلح آن: سرکه و آب انار ترش

مضرات:

1-       برای سینه درد و سرماخوردگی بسیار مضر است.

2-       خوردن آن با عسل خطرناک و مضر است.

3-       افراط در خوردن آن تولید ورم روده میکند.

 

نکاتی که در مورد مصرف خربزه باید به آن توجه داشته باشیم به قرار زیر می باشد:

1-      خربزه و طالبی را هیچگاه نباید ناشتا خورد.

2-      خوردن آن با غذا هایی مانند پنیر ممنوع است.

3-      مصرف آن بعد از غذا به دستگاه گوارش آسیب می رساند.

4-      بهترین زمان تناول آن، بین دو وعده غذایی است که وعده اول در معده فرود آمده باشد.

5-      در افراد گرم مزاج موجب درد چشم میشود خصوصاً در مناطق گرم همانند استان یزد

 

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:

بر شما باد به خربزه که در آن ده ویژگی است: خوراک است، نوشیدنی است، شستشو دهنده است، خوش بو کننده است، مثانه را می شوید، شکم را می شوید، آب کمر را فراوان می کند، نیروی همبستری را می افزاید، سردی مزاج را بر می دارد، پوست را تمیز می کند.

بازدید : 2727 پنجشنبه 24 مرداد 1392 نظرات (0)

هو الشافی

استسقاء

هرگاه طبیعت از حالت طبیعی خود تغییرحالت دهد و رنگ چهره و بدن از زردی به سفیدی بگراید و زیر چشم و پا ورم کند، آنرا استسقاء گویند.

استسقاء سه نوع است:

1-      استسقای لحمی

2-      استسقای زقی

3-      استسقای طبلی

علامت های هریک:

استسقای لحمی:

1-      در ابتدا پای بیمار ورم میکند و بعداز آن تمام بدن

2-     برهر عضوی که انگشت فشار دهید گود شده و دیر به جای خود برمیگردد.

استسقای زقی:

شکم همانند خیکی پر از آب شده به گونه ایکه از پهلویی به پهلوی دیگر می چرخد صدای آب در شکم احساس میشود

استسقای طبلی:

شکم پر از باد می شود و وقتی به شکم دست بزنید صدای طبل می دهد.

بازدید : 921 پنجشنبه 24 مرداد 1392 نظرات (0)

هوالشافی

کرمهایی در شکم و روده ها

علت این بیماری: رطوبت غلیظی است که در سطح روده ها به وجود می آید و حرارت ضعیف بدن نمی تواند آنرا بپزد و از بین ببرد و آن رطوبت متعفن شده و کرم به وجود می آید.

و سببهایی که باعث به وجود آمدن این علتها می شود عبارتند از:

1-     هضم نشدن کامل غذا

2-  با شکم پر نزدیکی کردن

 

علامتش:

1-     درد شکم

2-     پیچیدن ناف

3-     آب از دهان آمدن

4-     زردی چهره

5-     زود گرسنه شدن

6-     بد اخلاقی

بازدید : 5682 سه شنبه 22 مرداد 1392 نظرات (0)

 

شفتالو

 

ماهيت آن: میوه ایست معروف که دو نوع مي‌باشد:خواص شفتالو

 یکی پوستش نازك و رنگارنگ سفيد و سرخ و سبز و زرد و پُرزدار و از گوشت آن جدا گردد آن را هلو نامند

و غير آن را شفتالو 

و بهترين آن هلوی بزرگ تازه رسیده است كه همانند آب منجمد است و تلخي و ترش شدن آن غير محسوس و بي‌جرم و خوشبو است بر خلاف شفتالو

و شفتالو نيز دو نوع است:

 لطيفِ شاداب و

 غير لطيفِ شاداب و همه اجزاي درخت آن تلخ مي‌باشد از قبیل برگ و گل و صمغ و تخم.

طبيعت آن: سرد و تر        و سردي و تري هلو از شفتالو بیشتر است.

افعال و خواص آن:

1-      نرم کننده

2-      و مسکن بخارات صفراوی و تشنگی و غلیان دم و صفراست.

3-      و برای خنک کردن مغز و مرطوب کردن خلط سودایي كه از صفرای سوخته باشد مفید است.

4-      و مفید برای تبهاي صفراوي خالص و دموي

5-      و بدبویي دهان را از بین می برد.

6-      و در مزاج های گرم تقویت کننده نیروی جنسی

7-      و اشتها آور است

 

مضربرای: مرطوبین و  افرادی که مشکلات عصبی دارند .

مصلح آن: عسل و مرباي زنجبيل

و شفتالو كاردي غليظ‌تر و ديرهضم و با قوّت قابضه و نفاخ 

و ایجاد کننده قولنج(دردی در روده) خصوصاً خام و تلخ آن به دستور

و خشك كرده آن قابض و بغايت ديرهضم و اگر هضم شود غذاییت بالایی دارد و مانع ریزش فضولات به معده است

و ضماد شکوفه آن بر ناف دفع کننده كرم شكم و بر بدن بعد از نوره و خشك آن نيز جهت رفع بدبویي آن

و ضماد شكوفه آن با آب کلم جهت قطع زگیل

و روغن دانه آن جهت درد گوش و كري و گشودن گرفتگی آن و درد بواسير 

 

بازدید : 4330 شنبه 19 مرداد 1392 نظرات (0)

اسهال و استفراغ همزمان

با سلام و درود خدمت همه هموطنان عزیزم

 

مطلب زیر را جهت آگاهی شما مردم عزیز در این وب سایت قرار دادیم تا بتوان خدمتی هر چند کوچک در جهت سلامت جامعه و همنوعان خود انجام دهیم.

قابل توجه است که این مطالب را با توجه به مجرب بودن آنها و بهره گیری از کتب حکما و قدما، در این سایت قرار داده ایم.

 

امیدواریم که تدابیر زیر را رعایت نمایید تا بیماری ای که این چند روز به خصوص در اواخر ماه مبارک رمضان که نتیجه پرخوری و استفاده بیش از حد از میوه هایی از قبیل خربزه و موز و دگرگونی ناگهانی و عفونت آب و هوا، در کودکان و در بعضی افراد بزرگسال بروز می کند را بتوان کاهش داد.

 

اسهال و استفراغ ِباهم:  بيرون راندن  صفراء از راه قى و اسهال است كه بطور ناگهانى بروز می کند

1-      وگاهىاوقات از پرخورى است

2-      يا ممكن است كه غذا از نظر كيفيت فاسد شده و مواد زيان‌آورى در آن وجود داشته باشد

3-      گاهی مواد صفرائى در اثرخستگى و فعالیت بسیار به معده مي ريزد .

4-      يا فسادى در هوا یا آب پيدا ميشود كه خلطهاى‌ بدن را گنديده ميكند .

در اين هنگام:

 طبيعت آن قسمت از خلط را كه لطيفتر و آتشى‌تراست از راه قى(استفراغ)

و آنچه را كه غليظتر و خاكى‌تر است از راه اسهال بيرون ‌مي فرستد.

گاهى اين بيمارى بطور ناگهانى همراه با دگرگونی و تهوع،تشنگى،اندوه‌ واضطراب و بى‌قرارى پيدا ميشود.

و علائم آن گاهاً این است که:

1-      بدن‌ به يكبار خشك مي شود،

2-      دستها و پاها يخ ميكند،

3-      بينى تير مي كشد،

4-      شقيقه‌ها گود میشود،

5-      نبض کاهش پیدا می کند و بيمار بيهوش ميشود.

6-      و گاه شخص دچار تشنج می شود.

7-      و پرده شكمش(دیافراگم) بسوى بالا كشيده ميشود.

بدترين عوارض اين بيمارى: ‌تشنگى است زيرا نميتوان داروئى به بيمار داد كه تشنگى او را فروبنشاند و هرچیزی را كه بياشامد قى ميكند

و بدتر از آن اين است كه بيمار بيخواب ميشود، این در حاليست كه اگر به خواب برود بيمارى برطرف می شود.

اين بيمارى بيشتر در تابستانها و برای بچه‌ها پیش می آید و اگر در پائيز باشد خطرناكتر است اما در زمستان‌كمتر كسى بآن مبتلا ميشود.

 در چنين موقعی طبیب نباید دست و پای خود را گم کند و بترسد و باید به درمان ‌بپردازد.

سیر درمان:

1-      مرتب آب سیب را به بیمار بخورانید.

2-      نایلون حاوی یخ را روی شکم ضماد کنید.

3-       هرچه ميشود آب گرم به بيمار بنوشانید تا زمانیکه كه بدنش كاملا از صفرا پاك‌شود تا اینکه ديگر صفرا از او دفع نشود،

4-      نباید به بیمار هیچ نوع غذایی داد و تاکید می کنم هیچ غذا و هیچ ماده ای که غذاییت داشته باشد که عسل، آب عسل، خرما و غذا های طبخ شدنی نیز شامل آن می شود.

5-      و زمانیكه‌ شدت بيمارى فرونشست غذاهاى لطيف به او بخورانید مثلا بايد جوجة كبابى‌را بمكد.

6-        براى اين بيماران مخلوطی از شربت انار و نعناع مفید است.

7-       يا شربت به يا ربّ آنها در گلاب، يا آب آنها

8-       يا دانه انار را در گلاب شيره کش می کنند و به بيمارميدهند.

9-      اگر قى شديد شد و قطع نشد بايد همانطور كه گفته شد از آن جلوگيرى كنند.

 

اما از اينكه به يكباره جلوى اسهال و استفراغ را بگيرید باید پرهیز کرد، چرا که ممكن است به مرگ يا استسقاء بيانجامد بلكه بايد طبيعت‌ بدن را بر دفع مواد فاسد يارى دهند تا سم بيمارى بيرون رود، براى اين بيماران:

1-      مقداری نبات محلول در آب گرم مفيد است زيرا مزاج را نرم كرده و نيرو مي بخشد و مواد زائد را بيرون ميكند.

2-      اگر اسهال آرام بگيرد اما بى‌قرارى‌و ناراحتى باقى باشد، دليل بر باقى بودن خلط است و

بايد با ترنجبين‌ و شيرخشت خلط را نرم كنند و اگر جواب نداد تنقيه كنند.

3-      اما اگر مزاج پاك‌شد ولى اسهال آرام نگرفت، خاکشیر، داروئى بسيار خوبست زيرا از اسهال‌جلوگيرى و قواى بدن و حرارت غريزى را تقويت ميكند

4-      و بايد لعاب به‌دانه به‌مريض تنقيه شود.

 

هیضه: اسهال شدید همراه استفراغ بر اثر سوءهاضمه

صفرا : مایعی زردرنگ و تلخ که از کبد ترشح می‌شود

استسقاء: نام مرضی که در آن شکم روز به روز بزرگتر میشود.

بازدید : 3482 دوشنبه 14 مرداد 1392 نظرات (1)

هوالعلیم

اکالیپتوس

 نام علمی:    
Eucalyptus globlos

خواص دارویی و طریقه مصرف

این گیاه برای درمان التهاب سینه، ریه ها، بینی و گلو به کار می رود و می تواند برخی از گونه های باکتری و همچنین برخی از انواع قارچها را از بین ببرد.

وقتی از این گیاه دارویی برای مصرف موضعی استفاده می کنید، می تواند درد روماتیسمی را تسکین بخشد.

  روغن برای مصرف موضعی (برای مفاصل متورم یا احتقاق سینه): 30 میلی لیتر روغن اکالیپتوس را به 500 میلی لیتر آب ولرم اضافه کنید.

    روغن اکالیپتوس (برای استعمال موضعی): 15 تا 30 قطره روغن مزبور را به نصف لیوان روغن مایع (کنجد، زیتون و غیره) اضافه کنید.

  به منظرو استفاده استنشاقی از این گیاه دارویی، 5 تا 10 قطره از روغن آن را به 2 لیوان آب جوش اضافه کنید و سپس حوله را بالای سر خود بکشید و بخار آن را استنشاق کنید.

نکات احتیاطی-زنان باردار توجه کنند!

در دوران باردهی یا شیردهی از مصرف اکالیپتوس پرهیز کنید. روغن این گیاه اگر استعمال موضعی داشته باشد، سمی نیست. اما نباید از این گیاه برای مصارف داخلی استفاده کرد.

هرگونه روغن این گیاه را به صورت یا بینی کودکان زیر دو سال نمالید.

در ارتباط با عصاره های برگ اکالیپتوس باید گفت افرادی که مبتلا به التهاب معده ای-روده ای یا التهاب مجرای صفراوی هستند و همچنین در صورت ابتلا به ناراحتی کبد نیز از مصرف عصاره برگ اکالیپتوس اجتناب کنند.

تداخل های درمانی

روغن و عصاره اکالیپتوس می تواند اثرات داروهایی را که برای درمان کمبود قند خون به کار میرود، خنثی کند.

 

بازدید : 3492 یکشنبه 13 مرداد 1392 نظرات (0)

هوالعلیم

آقطی سیاهگیاه آقطی سیاه

Sambucus nigraنام علمی:

آقطی سیاه از نظر طب قدیم ایران، سرد و خشک است. پوست ساقه و ریشه آن موثرترین قسمتهای گیاه است.

خواص دارویی:

در درمان روماتیسم و درد مفاصل موثر است.

ادرار آور است.

ملین و ضد یبوست می باشد و بهترین دارو برای رفع یبوست در افراد سالخورده و کسانی است که انقباضات روده بزرگ در آنها ضعیف شده است.

دم کرده برگهای خشک شده آن در رفع اسهال موثر است.

برای برطرف کردن درد و التیام بواسیر، برگهای تازه این گیاه را له کرده و یا اینکه از آن پماد تهیه کنید و روی بواسیر دردناک بگذارید.

برای از بین بردن خارش بدن، پوست ساقه آن را در روغن بجوشانید و سپس آن را صاف کرده بگذارید سرد شود. این روغن را روی قسمت هایی که خارش دارد بمالید.

برای جوش خوردن استخوان و مداوای شکستگی استخوان، از دم کرده ریشه این درختچه استفاده کنید.

دم کرده گلهای خشک شده آقطی سیاه درمان کننده گریپ، سرما خوردگی، بیماری های دستگاه تنفسی و نقرس می باشد.

جوشانده گل های خشک شده این گیاه برای معالجه برونشیت و ذات الریه مفید است. همینطور به صورت کمپرس روی زخم های اگزما به کار می رود.

بخور گلهای آقطی سیاه برای درمان بیماری سل مفید است.

بیماریهای کلیه و مجاری ادرار را درمان میکند.

سنگ کلیه را خارج می سازد.

شیر مادران شیرده را زیاد میکند.

در درمان بیماری صرع مفید است.

جوشانده گلهای آقطی سیاه را روی سوختگیها بگذارید و کمپرس کنید.

جوشانده برگ این درخت آفت درختان و سبزیجات را از بین می برد.

اگر پوست حساس دارید، برای شستن صورت یا پاک کردن آرایش از دم کرده ی آقطی سیاه استفاده کنید.

برای شادابی پوست صورت، از بین بردن لکه ها و کک و مک می توان از ماسک زیر استفاده کرد.  گلهای خشک شده آن را دم کنید و مقداری پودر باقلای خشک را در ظرفی بریزید، سپس دم کرده آقطی سیاه را روی آن ریخته و خمیری تهیه کنید. این خمیر را روی صورت بگذارید و پس از یک ربع ساعت بجوشانید. این ماسک را هر روزه روی پوست خود بگذارید تا صورت جوان و شاداب کند.

 

 

طرز استفاده

جوشانده: مقدار 60 گرم پوست ساقه، برگ و یا میوه این درختچه را در یک لیتر آب ریخته و بگذارید آهسته بجوشد تا حجم آن به نصف برسد. سپس آن را صاف کنید.

دم کرده آقطی سیاه: مقدار 100 گرم گل خشک شده این درختچه را در یک لیتر آبجوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید. از این دم کرده می توانید برای شستشوی زخمها استفاده کنید.

نکات مهم

استفاده زیاد از آقطی سیاه ممکن است باعث تهوع و همچنین ورم روده ها شود.

آقطی سیاه سرد است و بنابراین افراد سرد مزاج حتما باید آن را یا عسل بخورند.

 

بازدید : 2450 یکشنبه 13 مرداد 1392 نظرات (0)

 

هوالعلیم

نسیان و فراموشی

این علتیست که در افعال و عملکرد فکر غالب می شود.

سبب آن: سوء مزاج سوداست که در بطن وسط مغز به وجود می آید.

علامت آن : خشکی بینی و بی خوابی است.

بازدید : 9793 شنبه 12 مرداد 1392 نظرات (0)

هوالعلیم

مالیخولیا(نوعی افسردگی)

گونه ای از امراض عصبی است که با اختلال قوای عضلانی و مغزی همراه است و معمولاً در دنباله ٔ فلج عمومی یا زیر شکنجه ٔ شدید روحی و جسمی (محبوسانی را که شکنجه ٔ شدید می دهند) و یا بر اثر مرض صرع یا در اشخاص هیستریک و یا بطور مادرزادی پدید می آید. مبتلایان به این مرض گاه از خوردن و آشامیدن خودداری می نمایند به نحوی که به حالت مرگ می رسند و گاهی خودکشی می کنند.

شخصی که دچار این بیماریست، همیشه هراسان و ترسو است و پیوسته فکرهای باطل و پوچی  که از روی عقل نباشد می کنند.

علت مادی این بیماری، سودایی که از سوختن اخلاط اربعه است می باشد یعنی سودای ناشی از صفرا، خون، بلغم و خود سودا.

علامت آنکه از صفرای سوخته باشد:

1-      دائم خشمگین می باشد.

2-      بدون سبب بر مردم غضب می کند و خشم می گیرد.

3-      و در حرکتها و کارها سرعت دارد.

علامت آنکه از خون باشد:

1-      رنگ چهره سرخ رو به سیاهی است.

2-      بدون علت می خندند.

3-      و با خود حرف می زنند و آواز می خوانند.

علامت آنکه از بلغم باشد:

1-      رنگ چهره تیره یعنی به رنگ سرب است.

2-       خواب بسیار دارند.

3-      بسیاری آب دهان

4-      تنبلی و سستی تمام بدن

علامت آنکه ازسودای سوخته باشد:    نزدیک به بلغم سوخته است.

برای معالجه ٔ این بیماران استراحت کامل و مسافرت به نقاط خوش آب و هوا و جدا بودن از افراد دیگر و از حوادث، لازم است. این معالجه باید با تجویز داروهای مقوی قوای دماغی  و تدابیر غذایی همراه باشد.

بازدید : 2610 جمعه 11 مرداد 1392 نظرات (0)

هوالعلیم

آق اوستا (آگاستاکه)

خواص دارویی:

از دم کرده ریشه و برگ اق وستا در درمان سرفه، سرماخوردگی و به عنوان تب بر استفاده کرد.آق اوستا آگاستاکه agastache

مواد موثر این گیاه تعریق را افزایش داده و باعث آزاد شدن بادهای برونشی می شوند.

دارای خصوصیت ضد درد، ضد تشنجی، ضد تورمی و ضد التهابی بوده و برای درمان التهابهای معده ای و کبدی و برای درمان تورم شدید پروستات به کار می رود.

ضد اسپاسم بوده و برای درمان دل درد حاصل از انقباضات مصرف می شود و با گشاد کردن مویرگهای خون رسان، گردش خون را تسریع میکند.

این گیاه انرژی زا بوده و برای درمان ناتوانی های جنسی استفاده میشود. همچنین با اثر بر روی اعصاب باعث کاهش اضطراب می گردد.

دارای فعالیت های ضد ویروسی بوده و در درمان تب خالهای معمول ویروسی کاربرد دارد.

همچنین از آن برای درمان اختلالات تنفسی ناشی از سرماخوردگی، آنفولانزا و برونشیت استفاده میشود.

همچنین در سرماخوردگی های شدید، جوشانده آن برای درمان زخم های سینه، نظیر وقتی که شش ها به علت سرفه های شدید آسیب می بینند، استفاده می شود.

ضماد برگها و ساقه برای درمان سوختگی ها کاربرد دارد. برگها و گل های آن به صورت خام یا پخته مصرف می شود.

همچنین به عناون ادویه در تهیه غذاهای پخته و خام استفاده می گردد.

بذور آن در تهیه کلوچه ها، کیکها و کماج کاربرد دارد و برگهای تازه و خشک آن درتهیه چای با طعم مطلوب استفاده می شود.

گلهای آق اوستا یکی از خوشمزه ترین گلهای خوراکی بوده و می تواند در تهیه شربت ها و سالادهای فصل به خصوص همراه میوه های اسیدی مصرف گردد.

اسانس آن در صنایع عطر سازی استفاده می شود. و به واسطه شهد زیاد گلها زنبور عسل را به خودش جلب میکند.

بازدید : 4413 جمعه 11 مرداد 1392 نظرات (0)

هوالعلیم

لقوه

نوعی بیماریست که در صورت انسان باعث کج شدن لب و دهان و فک می شود.

این علتیست که از سستی عصبهای چهره و لب و دهان به وجود می آید و پوست و پیشانی و دهان از شکل طبیعی خود بگردد.

از دیدگاه طب سنتی چین این بیماری از حدود 2000 سال پیش در بین مردم جهان وجود داشته و عواملی از قبیل اقلیم، شرایط آب و هوایی خیلی سرد یا خیلی گرم در ابتلا به این بیماری مؤثر است و اختلال در عملکرد کبد که نتیجه تغذیه غلط می باشد باعث بروز چنین بیماری ای شده است.

و دلیل این بیماری از دیدگاه طب سنتی ایرانی اسلامی غلبه خلط بلغم یا سودا و در بعضی موارد انحراف لگن می باشد که باتشخیص درست و سیر درمان مناسب و اصلاح تغذیه قابل درمان می باشد.

 

بازدید : 3231 جمعه 11 مرداد 1392 نظرات (0)

هوالعلیم

بیماری عشق

وسواسی است که در خاطر انسان به دلیل خواهش معشوق به وجود می آید و همیشه فکر فرد به این مشغول است که خود را به وصل آن فرد رساند و کام خود را حاصل نماید.

اگر معشوقش دور باشد، پیوسته آه و ناله و بی تابی فرد زیاد میشود.

گاه پیش می آید که به سبب خشکی مغز فرد دیوانه می شود و سر به بیابانها بگذارد.

به همین دلیل است که اکثر افراد در دوره های نوجوانی و جوانی که در سن گرمی و خشکی هستند، عاشق می شوند .

بازدید : 3959 جمعه 11 مرداد 1392 نظرات (0)

هوالعلیم

رعشه یا لرزش بدن

رعشه، tremor

این علتی است که حرکت ارادی با حرکت غیر ارادی مخلوط شود و حرکت ارادی را دچار مشکل کند.

این حالت بیشتر درسر و دست عارض می شود.

و سبب کلی این علت عصبهای حرکت است مثل اینکه رگهای سر ودست سست شود و این بیماری بیشتر در کسانی که بیماری بسیاری کشیده اند یا داروهای خشک و غذاهای سرد و تر که از بلغم بسیار است مصرف کرده اند پدید می آید.

بازدید : 4116 جمعه 11 مرداد 1392 نظرات (0)

هوالعلیم

پریدن و جستن اعضاء

حرکتی که در بین گوشت و پوست بدن به وجود می آید.

سبب آن: بخاریست غلیظ، اگر آن پریدن و حرکت در صورت باشد، علامت لقوه است، یعنی دهان کج شود و اگر در همه بدن باشد علامت سکته است یا فالج.

و دلیل آن غلبه سردی می باشد.

بازدید : 2329 پنجشنبه 10 مرداد 1392 نظرات (0)

هوالعلیم

افسنطین (افسنتین)افسنطین helipsis

نام علمی: Heliopsis

 

خواص دارویی افسنطین:

ضد کرم، اشتها آور و کمک کننده به هضم غذا، تنظیم کننده قاعدگی در زنان و ضدعفونی کننده است.

نحوه مصرف

5/0 تا 2 گرم گیاه خشک شده به صورت دمکرده در روز.

 

احتیاطات مصرف زنان شیرده توجه کنند!

مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی ممنوع اعلام شده است. مصرف زیاد یا طولانی مدت آن سبب نوعی اعتیاد (به دلیل وجود ترکیب توتون) و باعث بروز بیماری های عصبی و مسمومیت در انسان می گردد.

بازدید : 2291 سه شنبه 08 مرداد 1392 نظرات (0)

هوالعلیم

آفتاب گردانخواص دارویی افتاب گردان

Helianthus annusنام علمی:

خواص دارویی آفتاب گردان:

اسانس گل آفتاب گردان برای التیام زخم ها و پائین آوردن فشار خون به کار می رود.

اسانس برگ های آفتاب گردان خاصیت میکروب کشی دارد.

در موارد زیر می تونا از این گیاه استفاده کرد و از خواص درمانی آن برخوردار شد.

 

وزوز گوش:

مغز ساقه آفتاب گردان را در آب جوش ریخته و مانند چایی دم کنید و روزی سه فنجان از آن بنوشید.

تقویت معده و پائین آوردن فشار خون:

30 گرم برگهای خشک آفتاب گردان را دم کنید و سه فنجان در روز بنوشید.

سرگیجه و ورم صورت، آب آوردن بدن و تسریع زایمان:

20گرم از گل های خشک آفتاب گردان را در آب جوش دم کنید و روزی سه فنجان از این دم کرده را بنوشید.

درد معده، بیماری های دستگاه ادراری، یبوست:

30 گرم ریشه خشک شده آفتاب گردان را در آب جوش ریخته و مدت 5 دقیقه بگذارید بجوشد. یک فنجان از آنرا سه بار در روز بنوشید.

آرتروز و ورم پستان:

هنگامی که آفتاب گردان گل می دهد، طبق گل (قسمت پائینی گل که مانند بشقابی است) را جدا کرده و در آب انداخته، آنقدر بجوشانید که شیره ی چسبناکی باقی بماند و سپس این شیره را روی مفصل های دردناک بمالید و ماساژ دهید؛ درد آرتروز برطرف می شود.

برای درمان ورم پستان در زنان شیرده طبق گل را هنگامیکه گل آن دانه داده است جدا کنید و در زیر آفتاب خشک کرده و سپس تکه تکه کرده و بو دهید تا کاملا قهوه ای شود و بعد آنرا خورد کرده به صورت پودر درآورید و این پودر را در آب جوش که کمی شکر به آن اضافه کرده اید ریخته و این شربت را به مریض دهید تا شفا یابد.

اسهال خونی:

برای درمان اسهال خونی تخم آفتاب گردان را (به مقدار 30گرم) در آب ریخته و حدود یک ساعت با حرارت ملایم بپزید سپس آن را با نبات یا قند مخلوط کرده و به مریض بدهید.

سردردی که همراه با سرماخوردگی است:

30 گرم تخم آفتاب گردان را در دو لیوان ریخته و بگذارید بجوشد تا نصف لیوان آن باقی بماند و این جوشانده را دو بار در روز بنوشید.

بیماری فتق:

30 گرم ریشه تازه آفتاب گردان را با آب و شکر قهوه ای بجوشانید و آن جوشانده را سه بار در روز بنوشید.

سنگ کلیه:

حدود یک متر از مغز ساقه آفتاب گردان را در دو لیوان آب ریخته و بگذارید با ملایمت بجوشد تا به نصف لیوان تقلیل یابد. آنگاه به مدت یک هفته و روزی بک بار آنرا بنوشید تا از سنگ کلیه راحت شوید.

زخم، بریدگی و جراحت:

مغز ساقه آفتاب گردان را باید له کرده و مانند پماد روی زخم جراحت گذاشت و بهبودی را تسریع می کند.

بازدید : 4111 جمعه 04 مرداد 1392 نظرات (0)

هوالعلیم

اسفناجاسفناج spiinage

spinacia oleracea نام علمی:

خواص دارویی اسفناج

 و آهن و پتاسیم می باشد.A ،B3 ،C برگ اسفناج منبع غنی ویتامین

بدن را قلیایی می کند.

خنک کننده است و برای پایین آوردن تب مفید است.

ورم روده کوچک را رفع می کند.

 برای ورم ریه مفید است.

 ملین است و یبوست را برطرف میکند.

برای لاغر شدن و وزن کم کردن مفید است.

خوردن اسفناج در رفع تشنگی موثر است.

برای از بین بردن ورم و درد گلو مفید است.

بهترین دارو برای کسانی است که مبتلا به کم خونی هستند.

اسفناج روده بزرگ را تمیز می کند.

ترشحات لوزالمعده را افزایش می دهد.

اسفناج سبزی مفیدی برای تقویت اعصاب است.

اسفناج برای رفع بیماری آسم و گرفتگی صدا بسیار موثر است.

رماتیسم و نقرس را درمان می کند.

برای زیاد کردن شیر در مادران شیر ده موثر است

بازدید : 1865 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)
بازدید : 1912 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)

هوالعلیم

 

اسفرزهافروزه flea wort نام علمی: plantago psyllium یا plantago ovata

plantago psyllium نام علمی:

 خواص دارویی اسفرزه:

نرم کننده شکم، ضد زخم روده و معده، ضد حرارت و عطش، ضد اسهال ساده و خونی، ضد خونریزی سینه، نشاط آور و ضد تب و لرز.

اسفرزه را داخل آب بریزید و بگذارید بماند و دائم به جای آب خوردن از آب آن میل کنید، اگر دائم جرعه جرعه نوشید شود، گرفتگی صدایی را که از گرمی و حرارت باشد، برطرف می سازد.

در موارد کاهش درد و رفع خارش و قطع خونریزی بواسیر نافع است. آن را با عناب در آب بخیسانید و آب آن را صبح ناشتا بخورید و با آب آن بدن را هم بشویید، بدین ترتیب خارش قسمتهای زنانه یا واژینال را برطرف می سازد.

آب دم کرده آن را بنوشید، مدر است و برای سوزاک مفید می باشد.

20 گرم در یک لیوان آب جوشانده و 4 روز تکرار شود دافع سنگ کیسه صفرا است.

اگر اسفرزه را با تخم شربتی و خاکشیر (هر کدام 100 گرم) ترکیب کرده و هر روز یک قاشق سوپخوری آنرا در 2 لیوان آب حل کرده مصرف کنیم برای رفع خارش تن و تصفیه خون باز شدن اشتها مفید است.

هر روز صبح، ظهر و شب هر بار یک قاشق شربت خوری از آن را در یک فنجان آبجوش بریزید. بعد با نبات شیرین نموده بخورید، اسهال خونی را درمان می کند، از خونریزی زیاد و قاعدگی جلوگیری می نماید.

ان را بو داده و هر روز بخورید. اسهالهای طولانی و مزمن را درمان می کند.

لعاب آن را دائم در گلو غرغره کنید و جرعه جرعه بخورید، گلو درد را درمان می کند و اگر آب آن در دهان نگه دارید برفک، سوختگی، تاول و زخم های دهان را درمان می کند.

آن را بکوبید بعد با سرکه خمیر نموده و هر روز صبح و شب روی محل ضماد بگذارید. سالک را درمان می کند.

 

 

 

 

بازدید : 2606 دوشنبه 31 تیر 1392 نظرات (1)

به نام خدا

روزه از دیدگاه طب سنتی دارای چه طبیعت و مزاجی می باشد؟

اکثر مردم به اشتباه طبیعت روزه را سرد می دانند و این مسئله باعث نادیده گرفتنن خیلی از تدابیر غذایی می شود، با این وجود توضیحی مختصر راجع به این مهم را برایتان بیان می کنم:

یکی از مواردی که در مطالب گذشته راجع به نوشیدن آب گفته شد این بود که باز کردن روزه با هر نوع نوشیدنی سرد برای فرد روزه دار مضر است به دلیل میل قوه حیوانی به سمت داخل بدن و نخوردن مایعات حرارت غریزی بدن بالا رفته که باعث بالا رفتن حرارت معده می شود، در این هنگام آب یا نوشیدنی سرد که وارد معده می شود باعث کاهش آنی حرارت غریزی گردیده و پیرو آن حرارت غریزی اعضاء رئیسه که مغز، کبد و قلب می باشد ، نیز کاهش می یابد و کاهش حرارت کبد منجر به کم کاری کبد و تولید خلط یا خون ناسالم شده و بیماریهای از قبیل کبد چرب، چاقی، سیاتیک، کاهش حافظه و نفخ و ورم معده و .... را به وجود می آورد.

مطلب فوق را برای درک بهتر مطالبی که در ادامه گفته می شود بیان کردیم.

برای مشاهده متن کامل مقاله به ادامه مطلب مراجعه فرماید

 

بازدید : 650 شنبه 29 تیر 1392 نظرات (0)

راه حلی دیگردر مورد رمضان و تشنگی

در صورتی که تشنگی شدید است، ساعت 12 شب از ترکیب آبغوره و رب انار خانگی 3 قاشق غذاخوری تا نصف استکان در یک استکان آب حل کرده و میل کنند.

نسبت آبغوره به رب انار 3 به 2 است، یعنی 3 کیلو آبغوره بدون نمک آفتابی با 2 کیلو رب انار خانگی مخلوط و چند دقیقه بجوشانید، سپس در جای خنک نگهداری کنید. و از آن با دستور فوق استفاده کنید.

بازدید : 2180 جمعه 28 تیر 1392 نظرات (0)

برای جلوگیری از تشنگی در طول روزه داری چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟

1-      هنگام مصرف سحری از مصرف غذاهای خشک و پرادویه و تند، غذاهای سرخ شده و پرچرب و شیرین و همچنین از مصرف بیش حد گوشت پرهیز نمایید.

2-      دراین ماه مصرف قهوه، کاکائو و چای پررنگ به علت مدر بودن تشنگی را تشدید می کند.

3-      از غذاهایی مانند حلیم، کله و پاچه و ماهی به خصوص در وعده سحر باید پرهیز نمود. اینگونه غذاهای غلیظ برای هضم، حرارت بیشتری را به سمت معده جلب می کنند و بدیهی است که با افزایش حرارت معده نیاز به آب نیز افزایش می یابد.

بعلاوه خلط غلیظ تولید شده توسط این غذاها در عروق به راحتی حرکت نمی کند و برای حرکت نیاز به رقیق شدن توسط آب دارد و تشنگی را تشدید می نماید.

4-      مصرف آب یخ گرچه در ابتدا و در ظاهر باعث فرو نشاندن تشنگی می شود ولی در نهایت تشنگی را افزایش می دهد.

5-      از غذاهای بسیار شور مثل گوشت های نمک سود، تن ماهی یا ماهی شور باید پرهیز نمود.

6-      غذاهایی که در انها مقدار زیادی سیر به کار رفته، باعث افزایش تشنگی می شوند.

7-      از خوابیدن بلافاصله پس از غذا در وعده سحری، به خصوص در صورتی که غذای با طبیعت گرم مصرف شده باشد، باید پرهیز نمود.

8-      در طول روزه داری باید از ورزش های سخت و معرق پرهیز نمود زیرا باعث بروز کم آبی شدید در بدن می شوند.

9-      کسانی که از داروهای خشک کننده استفاده می کنند (مانند انتی بیوتیک ها و...) باید زمان مصرف انها را شب پس از افطار قرار دهند و حتی الامکان در وعده سحر از این داروها استفاده نکنند.

 

بازدید : 2636 پنجشنبه 27 تیر 1392 نظرات (0)

هوالشافی

علت بویایی دهان روزه دار سوختن اخلاط غلیظ ردیه در معده در اثر مزاج حار ویژه ماه مبارک رمضان است. حاصل سوخته اخلاط به صورت دخان و دود در آمده با اندک بخار از رطوبت معده در هم آمیخته و راه صعود را به سوی مری و حلق می پیماید. چنانچه روزه دار دچار بیماری عفونی لثه و دندان یا عفونت های نزله ای از مغز نیز باشد در اثر به هم پیوستن مواد صعود کننده با مواد نزول کننده بوی بد دهان دو چندان می شود. سینوزیت یکی از شایع ترین ترشحات عفونی نزله ای است که بوی عفونت را تشدید می کند.

درمان و پیشگیری ای که ناشی از معده باشد

قبل از خوردن سحری

سه قاشق غذاخوری ترنجبین را در یک لیوان گلاب که به حد جوش رسیده مخلوط با شکر یا عسل شیرین کرده میل کنند و حداقل تا 15 دقیقه چیزی نخورند.

بعد از سحری

یک استکان عرق نعناع با یک استکان گلاب مخلوط و به حد جوش برسد سپس با یک قاشق غذاخوری بارهنگ ممزوج و با شکر یا عسل کمی شیرین کرده بعد از سحری تناول کنند.

 

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 46
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 19
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 17
  • بازدید سال : 854
  • بازدید کلی : 381,886
  • کدهای اختصاصی